خودکفایی در ساخت ۵ تجهیز صنعتی تکمیل چاه های پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت پوسکو از ساخت پنج سری تجهیزات تکمیل چاه در کارخانه تجهیزات تکمیل چاه کیش (KCT) خبر داد و گفت: تاکنون یک سری از این تجهیزات در فاز ١٩ پارس جنوبی مورد استفاده قرار گرفته و با موفقیت به داخل چاه رانده شده است.
محمد جوادیان، در حاشیه مراسم بهره برداری از کارخانه تجهیزات تکمیل چاه کیش که با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار شانا، افزود: شرکت پتروپارس که پس از قطع همکاری شرکت آمریکایی سازنده قطعات تکمیل چاه، با مشکلاتی مواجه شده بود، با بهره گیری از سالها تجربه کاری خود، نسبت به مشارکت با سازنده ای اروپایی برای تامین این تجهیزات اقدام کرد.
وی تصریح کرد: به این ترتیب با همکاری مشترک شرکت خدمات چاه های پتروپارس )پوسکو) و شرکتی اروپایی، احداث کارخانه تجهیزات تکمیل چاه کیش (KCT) در دستور کار قرار گفت و این کارخانه از سه سال پیش، با استفاده از ١٠ سری ماشین آلات این شرکت اروپایی در جزیره کیش پایه گذاری شد.
جوادیان، هدف از احداث مشارکتی این کارخانه را انتقال تکنولوژی تجهیزات تکمیل چاه به داخل کشور عنوان کرد و گفت: ۴١ سری از وسایل تکمیل چاه ساخت این شرکت اروپایی، پیش از این با موفقیت در فازهای ١٢ و ١٩ پارس جنوبی بکارگرفته شد و هیچ گونه نشتی از ١٢ حلقه چاهی که با راندن این تجهیزات به تولید رسیدند، گزارش نشده است.
به گفته این مقام مسئول، شرکت ملی حفاری ایران نیز که در این زمینه فعالیت دارد، پیشتر با همکاری این شرکت اروپایی موفق به رانش ٢۴ سری از این تجهیزات تکمیل چاه به چاه های فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شده بود و هم اکنون ١۶ سری از این تجهیزات در دست ساخت است.
وی با اشاره به گذشت هشت ماه از آغاز تولید در این کارخانه، ادامه داد: طی این مدت، تجهیزات تولیدی بدون هیچگونه نشتی در چاه ها استفاده شده اند و تاکنون پنج سری Bore Mono با تکنولوژی، نقشه ها و استانداردهای شریک اروپایی در این کارخانه آماده شده است.
جوادیان با بیان این که مواد و کالاهای به کاررفته در کارخانه از سوی شریک اروپایی تامین شده است، اظهار کرد: در تلاشیم در آینده نزدیک، مواد مورد نیاز را از کارخانه فولاد آلیاژی اصفهان تامین کنیم و به خودکفایی کامل در ساخت تجهیزات تکمیل چاه های نفت و گاز دست یابیم.
مدیرعامل شرکت پوسکو با اشاره به این که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مراسم بهره برداری از کارخانه KCT بر لزوم حمایت از این کارخانه تاکید کرده است، گفت: بر اساس نیازسنجی صورت گرفته، تکمیل چاه های پارس جنوبی به ١٨٠ تا ١٩٠ سری Bore Mono نیاز دارد که از این میان، کارخانه KCT آمادگی دارد ماهانه چهار سری از این تجهیزات را به تولید برساند.
جوادیان با اشاره به نیاز چاه های پارس جنوبی به محصولات ٣SV یادآور شد: هم اکنون یکی از مشکلات ما در چاه های پارس جنوبی، دسترسی به این محصول است که امیدواریم این محصول نیز در کارخانه KCT تولید و نیاز چاه ها در داخل تامین شود.
وی ابراز امیدواری کرد که کارخانه KCT در آینده ای نزدیک بتواند به عنوان منبع تایید شده از سوی شرکت ملی نفت ایران، موفق به تولید تمام وسایل تکمیل چاه های پارس جنوبی شود.
بر اساس این گزارش، کارخانه تولید تجهیزات تکمیل چاه کیش، (چهارشنبه، ٩ مهرماه) با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به بهره برداری رسید.

منبع : نفت و گاز پارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید